Budúcnosť je v elektrine. Slovensko ako elektromobilová veľmoc

Autor: Ivan Bíleš | 28.2.2016 o 17:50 | (upravené 29.2.2016 o 15:14) Karma článku: 3,05 | Prečítané:  414x

Keď pred rokmi prichádzala prvá automobilka na Slovensko tak málokto očakával aký význam bude mať automobilový sektor pre Slovensko. 

Dnes je výroba automobilov a komponentov pre automobilový trh silnou súčasťou našej ekonomiky a stovky tisíc pracovných miest sú naň priamo naviazané.Mnohí nás dnes strašia príkladom amerického Detroitu, kde ukončenie výroby automobilov značne zasiahlo miestnu ekonomiku a z ktorého sa dodnes nespamätalo. Aj keď Slovensku nehrozí ten istý scenár ako Detroitu, predsa len je treba sa zamyslieť nad budúcnosťou výroby automobilov na Slovensku.

Na Slovensku sú v súčasnosti tri automobilky, ktoré vyrábajú skoro jeden milión aut ročne. Smeruje k nám štvrtá automobilka, ktorá tento počet istotne navýši. Ale všetky automobily, ktoré sa u nás vyrobia sú poháňané spaľovacím motorom. Nevyrobí sa u nás ani jeden elektromobil, aj keď sa u nás vyrába množstvo komponentov aj pre ne. To osobne považujem za dosť veľkú chybu, pretože práve v autách poháňaných elektrinou je budúcnosť.

Ťažká cesta elektromobilov

Ešte do nedávnej doby, boli elektromobily mimo oblasť záujmu výrobcov. Zo všetkých veľkých automobilových krajín sa výrobe a vývoju elektromobilov skutočne venovali len Japonci a Francúzi. Mnohé automobilky spustili vývoj áut poháňaných elektrinou, ale iba ako okrajovú záležitosť, ktorá mala umlčať zástancov týchto technológií alebo iba ako výskumné koncepty dotované štátmi. A ani tieto štáty o to nemali skutočný záujem. Výrobcom elektromobilov či ich používateľom boli často kladené umelé prekážky, či už zo strany vládnych štruktúr alebo od samotných automobiliek. V niektorých krajinách išlo doslova o sabotáže týchto pokusov. Ako príklad sa dá uviesť elektromobil EV 1 od General Motors. V 90tých rokoch išlo o jediný elektromobil vyrábaný v Spojených štátoch. Zákazníci si ho ale nemohli kúpiť, iba prenajať. V tejto dobe sa objavila silná loby od štátnych inštitúcií, ktorá používanie týchto áut sťažovala a bránila akémukoľvek rozvoju. Stáli za ňou klasické automobilky a ropný priemysel. Všetky elektromobily EV1 boli nakoniec stiahnuté a zošrotované. V Nemecku tiež prebehol pokus o rozvoj elektromobilov. Stáli za ním BMW, Daimler či VW. U BMW šlo o upravené Mini, ktoré ale taktiež bolo zákazníkom iba prenajímané. Neskôr rovnako ako EV1 boli všetky kusy stiahnuté.

Príchod Tesly

Všetko sa zmenilo príchodom nového hráča na automobilový trh. Spoločnosť Tesla Motors aj napriek enormným nákladom na vývoj, výskum a samotný výrobný proces uviedla prvý elektromobil na trh. Zbúrala všetky predstavy o elektromobiloch a ponúkla prvé skutočne atraktívne a použiteľné elektromobily. Jej model S ukázal konkurencií, že aj z elektromobilov sa dá spraviť výhodný biznis. Od príchodu Tesly sa všetci veľký hráči zamerali aj na elektromobily a snažia sa dobehnúť konkurenciu. To čo spoločnosť žiadala celé roky sa až teraz stalo pre nich zaujímavé. A práve tohto záujmu by mohlo Slovensko ako krajina s významnou automobilovou produkciou využiť.

Pokrivkávajúci sektor dodávateľov

Jedným z hlavných problémov rozvíjajúceho sa elekromobilového sektoru je nedostatok či neexistencia dodávateľov, ktorí sa zameriavajú na špecifické komponenty. Výrobcovia elektromobilov si museli mnohé špecifické komponenty vyvíjať a vyrábať sami, alebo improvizovať s komponentmi určenými pre niečo iné. To pocítila napríklad Tesla či Toyota a aj to môže za vysokými výrobnými nákladmi ich produktov. A to samozrejme zvyšuje cenu vozidla. Až v posledných pár rokoch sa rozbehol vývoj a výskum u iných spoločností, ktoré zacítili príležitosť. V Európe je toto odvetvie doslova v plienkach. Čoskoro po celej Európe vyrastú výskumné strediská a výrobné závody pre komponenty do elektromobilov.

Príležitosť pre nás

Pre Slovensko sa tak otvára možnosť využiť túto situáciu a vstúpiť na nový, rozvíjajúci a rastúci trh. Mali by sme sa sústrediť a nepremeškať túto príležitosť. Naša vládna agentúra pre rozvoj (SARIO) by mala začať aktívne oslovovať staré i nové spoločnosti v tomto sektore a pozvať ich na Slovensko. So záštitou vlády by sa mala na Slovensku usporiadať veľká konferencia o budúcnosti a rozvoji elektromobilového priemyslu, kde by boli pozvaný zástupcovia automobiliek, dodávateľov, univerzít a odborníkov v tejto oblasti. Neuškodilo by ani usporiadať veľtrh týchto technológií. To by minimálne dostalo Slovensko do povedomia v súvislosti s elektromobilmi a ich komponentmi.

Vláda v posledných rokoch vyčlenila značné zdroje na rozvoj výskumu a vývoja na Slovensku, čo využili mnohé školy. Taktiež sa pripravili dotácie pre firmy zaoberajúce sa výskumom. Preto nevidím problém v tom, aby sa tieto dotácie navýšili a ponúkli firmám, ktoré sa zaoberajú výskumom a vývojom v oblasti elektromobilov a komponentov pre ne. Ale samozrejme za podmienky, že výskum sa bude vykonávať na Slovensku. To by bolo taktiež veľká príležitosť pre slovenské univerzity s technickými odbormi, sa na tomto výskume podieľať alebo s týmito firmami spolupracovať. Pre školy aj pre študentov by to bola príležitosť sa podieľať na tvorbe know-how s vysokou pridanou hodnotou. Pre Slovensko by to bola príležitosť vychovať generáciu odborníkov priamo s praxou, ktorý by boli vysoko žiadaný. Vzhľadom na rozsiahlu štruktúru dodávateľov, ktorú si už vybudovali existujúce automobilky by to malo ísť ľahšie a takýto absolventi by nemali problém sa u nás uplatniť.

Na Slovensko by to pritiahlo nové investície, ktoré by chceli využiť tieto výhody. Viceprezident Združenia automobilového priemyslu SR Jaroslav Holeček sa už raz vyjadril, že na Slovensku je priestor aj pre piatu automobilku. Nevidím dôvod, prečo by to nemohla byť práve výroba eketromobilov. Dnes sa čoraz viac spoločností začína venovať tejto oblasti a nejde len o klasické automobilky. Spoločnosť Google sa už neskrýva svojimi plánmi o výrobu elektromobilov. Dokonca zvažujú vývoj elektrických dodávok pre rozvoz zásielok. V Číne vznikajú nové firmy, ktoré sa tiež zaoberajú vývojom elektromobilov(aj keď v ich prípade je to skôr duplikácia existujúcich technológií). A ďalšie spoločnosti ešte na tento trh len vstúpia.

Výroba automobilov so spaľovacím motorom dosahuje nielen u nás, ale aj vo svete svoje maximá. Aj keď vezmeme do úvahy rozvojové krajiny a ich rozvíjajúce sa trhy, tak výroba klasických  áut už nemá moc kam expandovať. Veľmi otázna je aj budúcnosť palív, pretože klasické automobily sú závislé na rope. Oproti tomu sektor elektromobilov bude iba expandovať. A to práve na úkor klasických automobilov. Pre Slovensko by teda bolo výhodné naskočiť na túto vlnu čo najskôr. Môžeme sa vďaka tomu stať centrom elektromobilového priemyslu vo svete. 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí.


Už ste čítali?